Yleisen teologian perusopinnoista on siis enää jäljellä uskontotieteen osio, jolloin olen suorittanut 31 op teologiaa, josta on siis hyötyä, kun OLEN PÄÄSSYT SISÄLLE. Sitä odotellessa.


No kumminkin.

Tuossa viime viikolla opimme shamanismista. Shamanismi oli voimissaan ennen kuin siirryttiin maanviljelysyhteiskuntaan. Pyyntikulttuurin aikana uskonnollinen elämä ei ollut ymmärtääkseni kovin jokapäiväistä. Henkimaailman kanssa oltiin tasaväkisessä suhteessa, sillä heimon shamaani kykeni neuvottelemaan ylisen ja alisen maailman kanssa, vaikka pääosin neuvotteluja käytiin alisen maailman kanssa.

Avaimena oli käsitys sielusta. Tutkijat ovat myöhemmin rekonstruoineet, että sen ajan ihmiset käsittivät, että ihmisella on kolme sielua. No, ehkä ihmiset sinä aikana eivät sitä niin käsittäneet, mutta erilaiset kokomukset on saatettu eri muotteihin. Kaikilla ihmisillä oli ruumissielu, joka eli ja kuoli silloin kuin ihminenkin kuoli. Sen lisäksi ihmisillä oli ns. vapaa sielu. Tämä vapaa sielu saattoi poistua ihmisestä vaikka unen aikana. Shamaani kykeni uskomusten mukaan hallitsemaan omaa vapaata sieluaan, mikä oli kyky, jota kukaan ei-shamaani pystynyt tekemään. Tämä kyky tuli tarpeelliseksi, kun jonkun toisen ihmisen vapaa sielu oli joutunut aliseen vangiksi. Lönnrotkin on kuvannut, että joku ihminen saattoi mennä iättömäksi ts. tajuttomaksi. Hän siis oli menettänyt itsensä. Tällöin shamaanin piti lähteä sielunmatkalle.

Shamaanilla oli matkallaan sitten erilaisia apuhenkiä, jotka tarvittaessa opastivat shamaania matkalla alisessa maailmassa. Useimmiten shamaani kykeni vapauttamaan vangitun sielun.

Kolmas sielun muoto oli haltia sielu. Tämä sielu ilmeni, että ihminen näki jonkun toisen ihmisen vaikka unessa ennakkoon, ja tämä ihminen tuli seuraavana päivänä. Toisissa kertomuksissa tämä näky ennakoisi myös kuolemaa tälle nähdylle ihmiselle.

Jumalat kuuluivat kulttuurikuvaan. Myöhemmin shamaanin tehtäväksi tuli yhteisöllisten uhrien uhraaminen.

 

Alinen maailma oli siis erityisen kiinnostuksen kohde. Mutta ylinen maailmakin oli olemassa. Professorimme ei kuitenkaan juuri kertonut heimojen ajatuksita ylempään maailmaan. Ketä siellä oli? Liittyivätkö siellä olevat jollain tavalla tämän maailman elämään pyyntikulttuurin aikoihin?