41 Kun Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän puhkesi itkuun sen tähden [Luuk. 23:28]
42 ja sanoi: "Kunpa sinäkin tänä päivänä ymmärtäisit, missä turvasi on! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi kätketty. [5. Moos. 32:29]
43 Vielä tulet näkemään ajan, jolloin viholliset rakentavat ympärillesi vallin, saartavat sinut ja käyvät kimppuusi joka puolelta. [Luuk. 21:20]
44 He murskaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi." [Jes. 13:18 | Miika 3:12; Mark. 13:2 | 1. Piet. 2:12]
Temppelin puhdistaminen
45 Jeesus meni temppeliin ja alkoi ajaa ulos niitä, jotka siellä kävivät kauppaa. [19:45-48: Matt. 21:12-17; Mark. 11:15-19; Joh. 2:13-22]
46 Hän sanoi heille: "On kirjoitettu: 'Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.' Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan." [Jes. 56:7; Jer. 7:11]
47 Hän opetti sitten joka päivä temppelissä. Ylipapit, lainopettajat ja muut kansan johtomiehet miettivät, miten raivaisivat hänet pois tieltä. [Luuk. 21:37,38, 22:53, 24:53; Ap. t. 2:46, 5:42]
48 He eivät kuitenkaan keksineet, mitä tehdä, sillä koko kansa oli jatkuvasti Jeesuksen ympärillä kuuntelemassa häntä.
 
 
Rippileirillä pidimme rippikoulukokeen. Tässä kokeessa vastaukset kysymyksiin 4 ja 6 johtivat varsin usean kohdalla uusintaan. Tämä ei ole häpeä. Tätä ei tajuttu 2000 vuotta sittenkään, vaikka se mies seisoi heidän edessään Jerusalemissa. Virheistään kuitenkin oppii parhaiten. Roomalainen sadanpäämies tajusi Jeesuksen olleen Jumalan Poika vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Opetuslapsistakin Tuomas vasta, kun Ylösnoussut ilmestyi hänelle.
 
Mitkä sitten olivat nämä kysymykset, jotka tuottivat ongelmia niin viime torstaina kuin kenties pari tuhatta vuotta sitten?
 
Kysymys 4: Mitä synti on?
 
ja
 
Kysymys 6: Miten ihminen pelastuu iankaikkiseen elämään?
 
 En nyt pyydä ketään viittaamaan, mutta voit kohdallasi miettiä tiedätkö vastauksen näihin kysymyksiin.
 
Vastaukset sinäänsä ovat varsin helppoja eivätkä vaadi paljon ulkomuistikapasiteettiä.
 
Periaatteessa voitaisiin pitää puolituntia rippikoulua konfirmaatiopäivän aamuna ja opettaa, että synti on sydämen eroa Jumalasta ja pitää sitten heti perään koe, jossa kysyttäisiin, että mitä synti on.
 
Mutta, kun kristinusko ei varsinaisesti ole ulkoa oppimista vaan ymmärtämistä. Sen asian ymmärtämistä, että joku halusi kuolla minun, sinun, meidän kaikkien tähtemme. Ei meillä huviksemme ole ”Jessen” kuvia täällä kirkossa seinät täynnä, kun ”parempaakin” taidetta olisi saatavilla ja vielä halvemmalla. Vaan siksi, että juuri sillä on jotain merkitystä.
 
Pienoisevankeliumi menee näin: Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän. Tämä ei ole pelkästään ulkoläksy. Ei pelkkää sanahelinää. Vaan myös oikea vastaus siihen 6 kysymykseen. Vastaukseksi ei siis riitä, että uskoo jumalaan. Jokainenhan voi yleisen ilmoituksen perusteella uskoa jumalaan tai korkeampaan voimaan. Ei putoavassa lentokoneessakaan ole yhtään ateistia. Vastaus pelastukseen ei ole jumaluudessa, vaan Jumalan ainoassa Pojassa, joka kuoli meidän syntiemme tähden.
 
Olennaiset asiat kristinuskosta voitaisiin opettaa ulkoa ehkä puolessa tunnissa. Siitä huolimatta rippikoulun kesto on 80 tuntia. Ei siksi, että kirkolliskokous, piispainkokous tai what-ever-kokous niin on säätänyt, vaan siksi, että kristinuskon ymmärtäminen vie enemmän aikaa kuin puolituntia. Niitä vastauksia ei voi opettaa toiselle toisen puolesta, vaan ne täytyy myös kokea.
 
Sanotaan, että Jeesuksen toiminnan aika kesti kolme vuotta. Hän käytti siis kolmisen vuotta tämän varsin yksinkertaisen asian opettamiseen, mutta mitä me teimme? Me ihmiset naulasimme hänet ristille. Vähemmästäkin tulisi jo itku silmään.
 
Entäs sitten kysymys 4 ja ne kauppaakäyneet siellä temppelissä?
 
Jos kerran synnin määritelmä on sydämen ero Jumalasta, yritän ymmärtää vertaamalla sen lain kirjaimen noudattamiseen ja lain hengen noudattamiseen. Temppelin ulommalla pihalla kaupankäynti ei ilmeisesti ollut lain mukaan kiellettyä, mutta kun ihmisten hengellisillä tarpeilla rahastettiin oli se Jeesukselle liikaa, ja ilmeisesti myös lain hengen vastaista.
 
Lakia ei ole tehty siksi, että ärsyttäisi mahdollisimman paljon. Me emme pidä turvavöitä autossa tai pyöräilykypärää pelkästään siksi, että joku niin vaatii, vaan siksi, että onnettomuuden sattuessa ne voivat pelastaa hengen ja vähentää vammoja. Lain tehtävä on suojella. Sydämen ero Jumalasta tulee, kun ajattelee, että minä pärjään itse. Minä itse osaan päättää elämästäni. Sitä päätösvaltaa Jumala ei yritäkään viedä sinulta pois, mutta rientää avuksesi, kun huomaat, ettet pärjääkään itse.
 
Viikon kestävällä rippikoululeirillä saa varsin paljon kuulla Jumalasta. Se viikko aloittaa monella etsikkoajan. Siinä ei kuitenkaan ole vielä kaikki kristinuskosta. Siksi toivonkin, että tulet jatkamaan ymmärryksen etsintää isoskoulutukseen ja muuhun seurakunnan toimintaan.
 
Haluan lopettaa tämän saarnan Paavalin sanoihin: ”Minä luotan siihen, että Jumala, joka on teissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä.”
 
Rakkaat nuoret. Tulkaa nyt alttarin eteen tunnustamaan yhdessä seurakunnan kanssa yhteinen kristillinen uskomme.